keskiviikko 25. heinäkuuta 2012

Harmoniaa



Minkälaisen koiran minä sitten haluan? Mitä minä koiralta odotan? 




Haluan rauhallisen koiran, joka on valmiina lenkille ja puuhastelee kanssani ulkona. Joka on luotettava, lasten ja myös aikuisten kanssa. Ruuat/luut/lelut pitää voida ottaa suusta pois.Tottelevainenkin sen pitää olla. Ei karkaa. Vahtii pihaa, mutta ei rähjää pihassa ja vahtii myös taloa ja ihmisiä. Mitään temppuja ei tarttee osata, kunhan osaa käyttäytyä. Pitää osata kulkea hihnassa ja vapaana. Ei tapella, ja jos tapellaan, sen pitää loppua kun sanon. Autossa pitää osata olla. Sisäsiisti! Perään ei haukuta ja paikkoja ei tuhota! Mun elämä kieppuu niin paljon lasten ympärillä, että harrastukset koirien kanssa on tällä hetkellä unohdettava.



Siinä taitaa olla vastaus kahteen ensimmäiseen kysymykseen.. Jaahas.. mistä tuommoisen koiran sitten saa? Koirankoulutusopuksia luettuaani, oli pää pyörällä keinoista kuinka aktivoida koiraa, kuinka purkaa sen energiaa. Ja jos niin ei tee, koira alkaa purkamaan energiansa esimerkiksi sohvanjalkaan. Niistä tulee yliaktiivisia tuhokoneita.





Miksi sitten haluan Koiran? Ei minulla ole aikaa harrastaa sen kanssa. Minulla on iso piha, missä koira saa vapaana juosta ja mahtavat ulkoilumaastot ihan vieressä. Lenkit kylläkin jäävät joskus haaveeksi. Miehen 2vuorotyö ja 2 lasta. Ei jokapäivä pääse piiitkälle lenkille.





Miksi minä haluan koiran... niiden rauhottavan energian takia. Siksi kun olen nähnyt, yleensä vanhoilla miehillä koiria, jotka nöyrinä seuraavat omistajiaan. Ne odottavat kahvilan terassin aidan takana hiljaa ja rauhallisina isäntiään kun he käyvät juomassa kupposen kanvia tai olusen. Ne seuraavat lenkillä hihna löysällä, jalan vierellä.
Voin laittaa pääni pantiksi, että nämä miehet eivät käy agilityssä, tokossa, jäljillä saatika koirakoulussa. Vanhoja miehiä yhtään jos tunnen, he ovat kovan kurin miehiä. Lapset on saattanut pieninä saada risusta, mutta koiriaan nämä eivät väkivalloin kasvata. Harmonia ja tasapaino, ne sanat tulee näistä pareista mieleen. Heistä huokuva luottamus ja kumppanuus on käsinkosketeltavaa.




Sellaisen koiran tarvitsisin! Mistä niitä saa?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti